torsdag, maj 15, 2008

Nordmaling tur och retur

Jahapp, blev en family outing i Nordmaling ikväll. ; ) Jag och Rally gick kurs, och så följde Ozzy och Micke med för att få en konsultation med E-K. På köpet fick M agera "hundhållare" och så lärde han Ozzy att hoppa agilityhinder, jätteskoj tyckte både hund och husse! Vi har länge pratat om att snickra ett sånt själv, men det har aldrig blivit av. Det kanske är dags nu.

Rally var en stjärna ikväll! Först tränade vi på inkallning på långt avstånd. Jag och Rally fick jobba i par med Texas (whippet) och hans matte, ett mycket trevligt par som passade oss utmärkt. (Det var bara ett minus: Texas fick smak på labben Sally, vilket innebar att jag var tvungen att springa med honom två gånger över hela planen när matte kallade in honom. Att försöka hålla samma takt som en whippet är inte att rekommendera. Shit, jag såg framför mig hur jag sträckte båda låren och typ bars av planen på bår, men jag lyckades - thank god - klara mig. *LOL* Men jag kommer att ha the träningsvärk from hell imorgon...)

Anyway, inkallning på långt avstånd: hjälparen tog Rally i kopplet och gick rakt över hela planen (typ 100 m). På hennes handtecken skulle jag ropa "Rally, kom!" och förhoppningsvis vände Rally och kom rusande tillbaka till mig. Första gången blev han först lite förvirrad och kunde inte riktigt placera varifrån ropet kom, men han kom i alla fall lallande mot mig, även om växeln inte var så hög. Tredje gången blev det riktigt bra fart och då vågade hon släppa kopplet, med resultatet att han när han nästan var framme började kika bakåt och undra vart hon tog vägen. *LOL* Fjärde och femte gången kom han som ett skott utan att alls titta bakåt.

Efter det tränade vi "inte överfalla personer med/utan hund som kommer fram och hälsar" och det var han också superduktig på. Kan absolut bero på att Texas också var ganska obrydd, men hur som helst var de duktiga båda två. Sen blev det slalom mellan alla ekipage och sist blev det promenad med hundmöten.

Under tiden vi tränade på hundmöten pratade Micke med E-K om Ozzy. Nu har vi bestämt att vi ska gå vidare med att 1. börja lära in skall/tyst, 2. fortsätta med att belöna kontakt, men endast en gång, sen ska han få kommandot "ligg" och belönas när han lagt sig, men inte förrän han slappnat av. När Rally är hemma ska han också kommenderas "ligg", vilket i sin tur betyder att vi först måste lära honom det. Micke har redan börjat lite grann så det är på gång, men nu får vi lägga på en rem. De pratade om en del annat också, men nu börjar (fortsätter) vi så här, så tar vi resten sen. Håll tummarna!

Inga kommentarer: