tisdag, januari 01, 2008

Rally

Oj oj. Nu är han här, med besked. Han må vara minstingen i kullen, men kaxigare valp får man leta efter. Rally blev det, och han lever upp till sitt namn.
Hämtningen gick bra och resan upp till Umeå gick utan missöden. Ozzy som är van att åka bil softade mest, och Rally sov en stor del av tiden enligt schemat pinkpaus - busa i baljan - sova, pinkpaus - busa i baljan - sova. Ingen gråt, inget gnäll, och Ozzy blev genast den stora idolen (även om man kan morra och skälla åt honom, och t.o.m. bita honom i rumpan ibland också). Ozzy tycker att det är ok, nästan roligt ibland när de busar, men det är klart att han tycker att det är lite jobbigt också, med en irriterande energisk valp som inte verkar tröttna i första taget. Rally vill gärna sova med Ozzy på nätterna, och Ozzy accepterar det. Han går ifrån ibland, men kommer tillbaka och lägger sig bredvid Rally igen. Jag hoppas och tror att de kommer att bli riktigt goda vänner.
Men oj oj, han är en handfull. Jag tror inte att Ozzy blev så här framåt förrän han bott hos oss i flera veckor, men det är klart att det gör sitt till att Rally har en kompis från dag ett. Jag bävar för hur vi ska få honom att göra som vi vill, han verkar ha en stark egen vilja och vara envis som synden. Gnager på allt som sitter löst eller sticker ut, och får man honom att sluta med ett bus rusar han genast vidare till nästa. Har en känsla av att ensamträningen inte kommer att innebära "Åh stackars mig, jag måste vara ensam" utan "Wohoo, jag är ensam och kan hitta på så mycket bus jag vill". Det är nog tur att vi inte fick Rally som första hund, då kanske det inte blivit någon fler... *LOL*
Här kommer några bilder:

Hos uppfödaren - allra första mötet



Hemma i Umeå - första riktiga promenaden, till OK för att köpa mjölk. =) När man blir trött får man åka i väskan istället.


Nyårsafton - lillebror och storebror.

Mina pojkar!


Nyårsdagen - bushunden. Han gillar snö, precis som Ozzy.

Koppelpromenad med husse. Det är fasen så mycket lättare att få en valp att gå i koppel när han har någon att följa efter. Måste nog försöka träna att gå i koppel själv också.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hahaha, nu börjar jag känna igen beskrivningen av en valp... Skämt åsido så kommer det säkert att gå jättebra. Det blev ju folk av Dolly också. Typ. ;)