måndag, april 28, 2008

Måndag 28 april

Igår blev det en riktig hunddag. Efter att vi skjutsat Micke till flyget for jag och hundarna ut till sandgropen i Röbäck och busade runt en dryg halvtimme. Hundarna tyckte det var buskul, och jag med. Härligt att se hur de njuter av att rejsa runt och slippa gå i koppel. Efter det for vi hem med Ozzy och sen var det dags för mig och Rally att ge oss av till Nordmaling.

Vi var ungefär 14 hundar som träffades på allmänlydnadskursen igår. Eftersom det var första gången gick det en hel del tid åt att presentera oss och hundarna för varandra, men eftersom Eva-Karin vill att vi ska ha hundarna med oss även när vi är inne blev det nyttig träning för Rally. Han trodde nog att han kommit till himmelriket - så många kompisar på ett och samma ställe! - och det var lite kämpigt för honom att hålla sig lugn i famnen, men han fick ändå godkänt. Efter att vi delat in oss i grupper gick vi alla ut på plan och lät hundarna hälsa och mingla lite. Sen blev det kontaktträning. Kontakt - klick - belöning, kontakt/"Rally" - klick - belöning, "Rally" - kontakt - klick - belöning. Till en början var det så klart mycket intressantare att försöka ta kontakt med de andra hundarna än med matte, men det dröjde inte många klick innan han fattat. Duktig vovve!

Det var en salig blandning hundar (vorsteh, labbe, cocker, nakenhund, lagotto, ett par golden, bordercollie, shäfer, ett par dvärgpudlar, whippet och så tror jag att det var en flat också, och sen ska det komma en grand danois-valp och en amstaff-valp) i alla olika åldrar. Rally var yngst (och sötast så klart, det fick han höra några gånger - "Han är ju så söööt!"), men det fanns ett par hundar till som bara var lite äldre, och den äldsta hunden tror jag var drygt 5 år. Det är så härligt att gå kurs! Längtar redan till nästa träff, som tyvärr inte blir förrän den 8 maj eftersom det är 1 maj nu på torsdag och vår grupp kommer att träffas på torsdagkvällar.

När vi kom hem trodde jag att Rally skulle vara helt slut, men tji fick jag. Först rejsade han iväg nerför gatan (basseten Wiklund hade precis gått förbi, så jag antar att det var honom han stack efter - tur momentet inkallning finns på kursen...), rusade fram till en man och skitade ner hans byxor (*matte skämdes*), kom sen glatt rusande tillbaka när jag ropade på honom och så tog han och Ozzy en "rejsa runt-runt-runt allt vad vi orkar och jaga varandra/a.k.a. Du kan inte ta mig"-omgång på gräsmattan. På kvällen tog dock dagen ut sin rätt, då var det inte mycket pepp kvar.

Som jag skrev i mitt förra inlägg känns det som om Ozzy har gått bakåt senaste veckan. Efter att ha pratat med E-K har vi bestämt att vi ska plocka bort Rally igen. Eftersom det gick så bra de första veckorna lurades vi att gå lite för snabbt fram, så vi ska backa tillbaka ("gör om, gör rätt") och hoppas att det funkar bättre när han får lite mer tid på sig.

Inga kommentarer: