torsdag, november 29, 2007

Vinterkräksjuka?

Igår var Micke till Sthlm, så jag jobbade hemma. På eftermiddagen tog jag och Ozzy oss en rask promenad upp till universitetet, och Ozzy pinnade på med svansen glatt viftande och verkade tycka att det var himla kul att äntligen få komma ut och gå en lite längre promenad.

Gott så, vi kom hem och jag satte mig för att läsa en text. Ozzy såg lite hängig ut, men jag tänkte inte mer på det. Hade inte suttit lång stund innan började ligga och smacka som om han var väldigt torr i munnen, sen gick han och ställde sig på mattan under matbordet i vardagsrummet och började ulka. Turligt nog brukar detta moment ta en stund så jag hann fram och lyfte ut honom på parketten. Han kräktes en gång men fortsatte att se ut att må dåligt. Strax efter att jag torkat upp det första ställde han sig och kräktes två gånger till. Kräket var väldigt vitt och slemmigt och jag kunde inte identifiera något som skulle fått honom att kräkas. En stund senare så kräktes han två gånger till i köket.

Jag försökte få honom att dricka och äta lite majsvälling, men han ville inte ha något utan låg bara helt håglös. Gjorde så klart misstaget att surfa lite på nätet och blev lite skrämd, men efter att ha pratat med Micke, som i sin tur pratade med veterinären, så kom vi fram till att jag skulle försöka få i honom lite vatten med hjälp av spruta och om han kräktes igen skulle jag ringa direkt, annars skulle vi avvakta. Jag fick i honom lite vatten, sen la han sig bara ner och efter ett tag flyttade han sig till pläden som låg på golvet vid fåtöljen och rullade ihop sig till en liten boll. Där låg han ända tills Micke kom hem några timmar senare.

Och vad händer då? Jo, han är som en ny hund, skäller av glädje, skuttar till dörren, vill genast busa med trossen. Eh?!? Om jag inte visste bättre skulle jag tro att han var kräkless på matte. *LOL* Micke lyckades i alla fall få honom att äta och lurade i honom lite vatten också, och sen var han i princip som vanligt. Idag är han sitt vanliga pigga jag och har följt med Micke på jobbet.

Inga kommentarer: